Evidenta contribuabili
Contractul de Asigurare Sociala
Contractul de asigurare socială prevăzut la art. 6 alin. (3) din legea360/2023 se poate încheia de orice persoană care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 5 alin. (1) şi (2) din lege, respectiv: - Norma din 2024 de aplicare a Legii nr. 360/2023 privind sistemul public de pensii
Contractul de asigurare socială prevăzut la art. 6 alin. (3) din lege se poate încheia de orice persoană care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 5 alin. (1) şi (2) din lege, respectiv:
- este cetăţean român, cetăţean al altor state sau apatrid şi are domiciliul sau reşedinţa în România;
- este cetăţean român, cetăţean al altor state sau apatrid şi nu are domiciliul sau reşedinţa în România, dar îndeplineşte condiţiile prevăzute de instrumentele juridice internaţionale la care România este parte pentru a fi asigurat al sistemului public de pensii.
Contractul de asigurare socială prevăzut la art. 6 alin. (3) din legea 360/2023 se poate încheia doar de persoanele care nu au calitatea de pensionari în sistemul public de pensii sau într-un sistem de asigurări sociale neintegrat acestuia, în ţară, în statele membre UE sau în alte state cu care România aplică instrumente juridice internaţionale în domeniul securităţii sociale.
Perioada pentru care se poate încheia contractul de asigurare socială prevăzut la alin. (1) este de cel puţin o lună şi de cel mult 6 ani calendaristici (72 de luni) anteriori lunii încheierii contractului şi este cuprinsă între data împlinirii vârstei de 18 ani şi data împlinirii vârstei standard de pensionare.
În perioada celor 6 ani calendaristici poate fi solicitată asigurarea pentru una sau mai multe perioade de timp, continue sau disparate, situate în intervalul menţionat la alin. (3).
Perioadele pentru care persoana poate încheia contractul de asigurare socială prevăzut la alin. (1) sunt cele în care nu a realizat stagiu de cotizare sau stagiu asimilat stagiului de cotizare în sistemul public de pensii sau într-un sistem de asigurări sociale neintegrat acestuia, în ţară, în statele membre ale UE sau în alte state cu care România aplică instrumente juridice internaţionale în domeniul securităţii sociale.
În perioada celor 6 ani se pot încheia şi mai multe contracte de asigurare socială cu condiţia ca perioadele de asigurare înscrise în acestea, cumulate, să nu depăşească această perioadă de 6 ani.
Contractul de asigurare socială prevăzut la art. 6 alin. (3) din lege poate fi încheiat şi de către persoanele care, anterior intrării în vigoare a legii, au avut încheiate contracte de asigurare socială cu acelaşi obiect în baza altor acte normative.
Perioada pentru care se încheie contractul de asigurare socială constituie stagiu de cotizare contributiv şi se valorifică pentru obţinerea pensiei pentru limită de vârstă.
Venitul lunar asigurat nu poate fi mai mic decat valoarea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata. Din data de 01 ianuarie 2025 venitul minim lunar este de 4.050 lei .
Contributia de asigurari sociale lunara minima ce trebuie achitata de asigurat este de 1.013 lei si reprezinta 25% din venitul minim asigurat, aferent anului 2025..
Plata contributiei de asigurari sociale pentru asiguratii cu contract de asigurare sociala se poate efectua:
- prin mandat postal
- virament bancar
Contul deschis la trezorerie este : RO45TREZ27122210311XXXXX
cont utilizat pt plata contributiei de CAS in baza contractului de asigurari sociale incheiat in baza Lg.360/2023, art. 6 alin. 2
Beneficiar: Casa Judeteana de Pensii Dambovita
CUI (cod) beneficiar: 13607340
Informatii suplimentare:
- la platitor trebuie trecuta persoana care este titular de cont ;
- la nume beneficiar trebuie trecuta institutia noastra: Casa Judetena de Pensii Dambovita,
- la cod beneficiar se trece codul fiscal al Casei de Pensii: Cod Fiscal 13607340
- la observatii/explicatii: cnp-ul si numele, prenumele asiguratului (persoanei pt care se realizeaza plata) .
Termenul de plata: Contributia de asigurari sociale se poate achita integral sau in transe timp de 1an de zile de la data incheierii contractului.
Actele necesare incheierii contractului de asigurare sociala:
- Doua Formulare “Contract de asigurare sociala” –completate, semnate;
- I./ B.I. titular – original;
- I / B.I. reprezentant legal precum si actul care atesta calitatea acestuia (tutore, curator, mandatar), dupa caz- original
- Acord de prelucrarea datelor cu caracter personal.
Conform Legii 360/2023 art. 6.2, orice persoana poate sa se asigure in sistemul public de pensii, pe baza de contract de asigurare sociala, in vederea obtinerii pensiei pentru limita de varsta si, dupa caz, in vederea completarii venitului asigurat.
Contractul de asigurare sociala se incheie in forma scrisa intre persoana interesata sau, dupa caz, tutorele, curatorul ori mandatarul acesteia desemnat prin procura speciala si casa teritoriala de pensii competenta, tinand cont de domiciliul sau resedinta persoanei interesate ori, dupa caz, a tutorelui, curatorului sau mandatarului.
Contractul de asigurare sociala intra in vigoare si produce efecte de la data inregistrarii acestuia, pentru viitor.
Venitul lunar asigurat nu poate fi mai mic decat valoarea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata. Din data de 01 ianuarie 2025 venitul minim lunar este de 4.050 lei .
Contributia de asigurari sociale lunara minima ce trebuie achitata de asigurat este de 1.013 lei si reprezinta 25% din venitul minim asigurat..
Plata contributiei de asigurari sociale pentru asiguratii cu contract de asigurare sociala se poate efectua:
- prin mandat postal
- virament bancar
Contul deschis la trezorerie este : RO91TREZ27122210304XXXX
cont utilizat pt plata contributiei de CAS in baza contractului de asigurari sociale incheiat in baza Lg.360/2023, art. 6 alin. 2
Beneficiar: Casa Judeteana de Pensii Dambovita
CUI (cod) beneficiar: 13607340
Inforatii suplimentare:
- la platitor trebuie trecuta persoana care este titular de cont ;
- la nume beneficiar trebuie trecuta institutia noastra: Casa Judetena de Pensii Dambovita,
- la cod beneficiar se trece codul fiscal al Casei de Pensii: Cod Fiscal 13607340
- la observatii/explicatii: cnp-ul si numele, prenumele asiguratului (persoanei pt care se realizeaza plata) .
Termenul de plata: Contributia de asigurari sociale se poate achita pana la data de 25 a lunii urmatoare celei pentru care se datoreaza plata.
Se poate realiza si plata in avans, anticipat, pentru perioada de pana la sfarsitul anului calendaristic.
Venitul asigurat din contract poate fi modificat din initiativa asiguratului, in conditiile legii, prin incheierea unui act aditional la contractul de asigurare sociala.
Actul aditional are acelasi regim juridic ca si contractul de asigurare sociala si produce efecte pentru viitor cel mai devreme de la data inregistrarii acestuia la Casa teritoriala de Pensii
Actele necesare incheierii contractului de asigurare sociala:
- 2 Formulare “Contract de asigurare sociala” ;
- I./ B.I. titular – original;
- I / B.I. reprezentant precum si actul care atesta calitatea acestuia (tutore, curator, mandatar), dupa caz;
- Acord de prelucrarea datelor cu caracter personal.
Rezilierea contractului de asigurare se realizeaza din oficiu la 3 luni consecutive pentru neplata a contributiei de asigurari sociale.
Acordarea Ajutorului de Deces pentru Asigurat/Membru al asiguratului
Cuantumul ajutorului de deces se stabileşte anual prin legea bugetului asigurărilor sociale de stat şi nu poate fi mai mic decât valoarea câştigului salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat.
Cuantumul ajutorului de deces :
- daca decesul a avut loc incepand cu data de 02.2025, cuantumul ajutorului de deces pt asigurati este de 8.620lei, iar in cazul decesului unui membru de familie al asiguratului ajutorulde deces este de 50%, adica 4.310 lei;
- daca decesul a avut loc in in intervalul perioada 01.2024-12.02.2025, cuantumul ajutorului de deces pentru asigurat este de 7567 lei,iar in cazul decesului unui memebru al familiei al asiguratului, acesta este de 3784 lei.
- daca decesul a avut loc in perioada 01.2023-31.12.2023 decesului asiguratului si 3395lei in cazul decesului unui membru de familie al asiguratului
Ajutorului de deces se acorda in maxim 3 ani de la data decesului asiguratului
Asiguratul are dreptul la ajutor de deces în cazul decesului unui membru de familie care, la data decesului, nu era asigurat in sistemului public de pensii.
Conform Leii nr. 360/2023 se consideră membru de familie:
- a) soţul ;
- b) copiii proprii, copiii adoptaţi, copiii aflaţi în plasament familial sau cei încredinţaţi spre creştere şi educare familiei, în vârstă de până la 18 ani ori, dacă îşi continuă studiile, până la terminarea acestora, fără a depăşi vârsta de 26 de ani, sau indiferent de vârstă, dacă şi-au pierdut capacitatea de muncă înaintea vârstelor menţionate;
- c) părinţii şi bunicii oricăruia dintre soţi.
În cazul acordării ajutorului de deces pentru asigurat, solicitantul trebuie să facă dovada calităţii de asigurat sau de pensionar la data decesului membrului de familie pentru care se solicită acest drept.
Ajutorul de deces cuvenit pentru un membru de familie reprezintă jumătate din cuantumul ajutorului de deces;
În cazul decesului asiguratului sau al unui membru de familie al acestuia, ajutorul de deces poate fi achitat şi către o persoană juridică, dacă aceasta face dovada că a suportat cheltuielile ocazionate de deces.
Ajutorul de deces in acest caz se face, in baza documentelor justificative, prin virament bancar.
Acordarea ajutorului de deces se face la cerere, pe baza certificatului de deces şi a documentelor justificative, şi nu este condiţionată de realizarea unui anumit stagiu de cotizare.
Ajutorul de deces se achită în termen de 3 zile lucrătoare de la solicitare, de către casa teritorială de pensii competentă, în cazul decesului pensionarului sau al asiguratului prevăzut la art. 6 alin. (1) şi (2), respectiv al unui membru de familie al acestora.
Plata ajutorului de deces se poate face şi prin virament bancar, în situaţia persoanelor fizice care solicită ajutor de deces.
Acte necesare:
- Cerere acordare ajutorului de deces:
CERERE PENTRU ACORDAREA AJUTORULUI DE DECES UNEI PERSOANE FIZCE PENTRU DECESUL PENSIONARULUI SAU SALARIATULUI - ANEXA 11 LA NORME
CERERE PENTRU ACORDAREA AJUTORULUI DE DECES UNEI PERSOANE JURIDICE PENTRU DECESUL PENSIONARULUI SAU SALARIATULUI - ANEXA 12A LA NORME
CERERE PENTRU ACORDAREA AJUTORULUI DE DECES UNEI PERSOANE JURIDICE PENTRU DECESUL UNUI MEMBRU DE FAMILIE AL PENSIONARULUI SAU SALARIATULUI - ANEXA 12B LA NORME
b)certificat de deces (original si copie);
c) act de identitate al solicitantului (original si copie);
d) acte de stare civila ale solicitantului, din care sa rezulte gradul de rudenie cu decedatul, sau, dupa caz, actul care atesta calitatea de tutore, curator, mandatar (original si copie);
e) dovada ca solicitantul a suportat cheltuielile ocazionate de deces (original si copie);
f) act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurarilor sociale, prin care se atesta boala care l-a facut inapt si data ivirii acesteia, in cazul copilului inapt in varsta de peste 18 ani (original);
g) adeverinta care sa certifice ca, la data decesului, membrul de familie cu varsta cuprinsa intre 18 si 26 de ani urma o forma de invatamant organizata potrivit legii (original).
h) declaratie proprie raspundere (Declaratie)
i) declaratie proprie raspundere pentru membru de familie decedat (Declaratie)